دور نظم المعلومات المحاسبية الإلكترونية في تعزيز ريادة الأعمال للقطاع المصرفي دراسة تطبيقية على المصارف العاملة في منطقة الجفرة
الكلمات المفتاحية:
نظم المعلومات المحاسبية الإلكترونية، ريادة الأعمال، electronic accounting information systems,، entrepreneurshipالملخص
الملخـــــص
هدفت الدراسة بشكل أساسي إلى التعرف على دور نظم المعلومات المحاسبية الإلكترونية في تعزيز ريادة الأعمال بإبعاده المتمثلة بعملية (الابتكار، المخاطرة، الاسباقية) للقطاع المصرفي بمنطقة الجفرة، ولتحقيق أهداف الدراسة أتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي وذلك نظراً لملاءمتها لطبيعة الدراسة، كما تم استخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات من مجتمع الدراسة المتمثل في جميع فروع مصرف الجمهورية العاملة بمنطقة الجفرة، وتم استخدام الأدوات والمقاييس الاحصائية المناسبة لتحليل البيانات عن طريق استخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss)، وتوصلت الدراسة إلى عدت نتائج أهمها وجود علاقة ذات ذلالة إحصائية عند مستوى معنوية (a=0.05) تبرز دور نظم المعلومات المحاسبية الإلكترونية في تعزيز ريادة الأعمال بأبعاده الثلاثة المذكورة في الدراسة.
Abstract
The study aimed primarily to identify the role of electronic accounting information systems in promoting entrepreneurship through its dimensions represented by the process of (innovation, risk-taking, proactiveness) of the banking sector in the Al-Jufra region. To achieve the objectives of the study, the study followed the descriptive analytical approach due to its suitability to the nature of the study. It was also used The questionnaire is a tool for collecting data from the study population, which is represented by all branches of Jumhouria Bank operating in the Al-Jufra region. To achieve the objectives of the study, the study followed the descriptive analytical approach due to its suitability to the nature of the study. The questionnaire was also used as a tool to collect data from the study population, which is represented by all branches of the Jumhouria Bank operating in the Al-Jufra region. Appropriate statistical tools and measures were used to analyze the data by using the Statistical Package for the Social Sciences program. (SPSS), and the study reached a number of results, the most important of which is the existence of a statistically significant relationship at a significant level (a = 0.05) that highlights the role of electronic accounting information systems in promoting entrepreneurship in its three dimensions mentioned in the study.