دور الكليات في نشر وتعزيز ثقافة ريادة الأعمال لدى طلابها" دراسة تطبيقية على طلاب كلية المحاسبة / غريان

Authors

  • زينب مفتاح العربي Author
  • نوال سعيد بركات Author

Keywords:

ريادة الأعمال, ثقافة ريادة الأعمال, المؤسسات التعليمية, Entrepreneurship, Entrepreneurship Culture, Educational Institutions

Abstract

الملخـــــص

يعدّ نشر ثقافة ريادة الأعمال في المجتمع ضرورة قصوى، وعلى مستوى ليبيا يأتي الاهتمام بنشر ثقافة ريادة الأعمال لدورها المتزايد في دعم جهود التنمية الاقتصادية والاجتماعية في ظل الاقتصاد الليبي الذي أصبح يلازمه الضعف والهشاشة في السنوات الأخيرة، ولكي يتحقق هذا الدعم لابد من وجود مؤسسات عامة وخاصة تدعم وتشجع ريادة الأعمال، ويأتي على رأس هذه المؤسسات، المؤسسات التعليمية عامة والجامعية بصفة خاصة. وتكمن مشكلة الدراسة في تحديد دور كلية المحاسبة في نشر برامج ريادة الأعمال وتفعيلها، وتحديد أهم المعوقات التي تواجه نشر هذه الثقافة، ومن هنا استهدفت الدراسة معرفة دور كلية المحاسبة في نشر وتعزيز ثقافة ريادة الأعمال. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي وجمع البيانات الأولية عن طريق أداة جمع البيانات (الاستبانة)، وقد تكوّن مجتمع الدراسة من طلاب قسم الإدارة وقسم تحليل البيانات بكلية المحاسبة / غريان وعددهم 125 مفردة، واختيرت عينة منهم عددها 94 مفردة، وجرى اختيارها بطريقة العينة العشوائية الطبقية، وأظهرت نتائج الدراسة: أن استجابات أفراد العينة لدور كلية المحاسبة في نشر ثقافة ريادة الأعمال جاءت بدرجة متوسطة، واستجابات أفراد الدراسة على معوقات نشر ثقافة ريادة الأعمال جاءت بدرجة مرتفعة، وأكبر هذه المعوقات هي تقلب الأوضاع السياسية والاقتصادية والحروب.

 

 

 

 

Abstract

 

 

Disseminating the culture of entrepreneurship in society is of utmost importance, particularly in Libya, given its increasing role in supporting economic and social development efforts amidst the fragility of the Libyan economy in recent years. To achieve this support, it is essential to have public and private institutions that encourage and support entrepreneurship. Foremost among these institutions are educational institutions, especially universities. The study aims to determine the role of the accounting college in disseminating and enhancing the culture of entrepreneurship, as well as identifying the challenges facing the dissemination of this culture. To achieve the study's objectives, a descriptive analytical method was used, and primary data was collected through a questionnaire tool. The study population consisted of students from the Departments of Management and Data Analysis at the Accounting College in Garian, numbering 125 individuals. A sample of 94 individuals was selected using stratified random sampling. The study's results revealed that the respondents' perceptions of the role of the accounting college in promoting the entrepreneurship culture were moderate, while their responses regarding the obstacles to promoting the entrepreneurship culture were high, with the most significant obstacles being political and economic instability and war.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2024-09-03

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.